Mer monsterjakt

Ännu en match mot Tyranids, denna gång Capture&Control/Pitched battle. Hade modifierat armén för att testa terminators.

Körde med:
Ragnar Blackmane
Rune Priest
4 assault terminators i Land Raider (LR)
4 WG i olika squads
8 GH i Rhino
3x5 GH i Razorbacks med Lascanons eller Assault cannons
2 units LF

Fick välja sida och inledde med att klanta mig i deployment, spred ut mig för mycket vilket jag fick lida för hela matchen. Satte också mitt objective ganska långt ner i ett hörn vilket jag snabbt märkte var ett misstag då min motståndare kunde fokusera på den sidan och röra sig i ganska bra cover. Min motsråndare spelade en modifierad Nidzilla med en stedhård Hive tyrant med retinue som största hot. Matchen inleds med att han scoutar in Genestealers på min högra flank, nära en unit LF vilket gör att jag måste panikskicka en unit GH vilket dock slutar väl då jag med shooting och en tursam rond cc lyckas utradera dem. Resten av matchen består mest av att våra två hammer units avancerar på varsin sida och utraderar vadän de kommer i kontakt med medan mina LF stadigt decimerar resten av hans armé. Dock märks snabbt skillnaden i eldkraft då jag kan skjuta ihjäl hans trupper och han egentligen bara har en unit som jag behöver oroa mig för. Hans Hive tyrant dör till slut, ståendes på mitt objective, när jag kan koncentrera all eld på uniten. Samma rond assaultar Ragnar och kamrater hans objective och utplånar de termagants som står där. SW vinner med 1-0 i objectives och ganska tydligr i KP också.

Slutsatser från matchen är att jag om möjligt underskattat LF. Får de stå ostört och skjuta är de oerhört kraftfulla, blir otroligt mycket skott och de är svåra att döda. Måste lära mig hur jag ska ställa upp objectives. Denna gång var mitt misstag nära att kosta mig matchen. Kommer nog att spela med assault terminators fler gånger. De är iofs inte scoring men de är väldigt kraftfulla i sin roll som chocktrupper som rensar objektiv. GH kan göra det men tar mycket mer förluster och kan lätt tappa fart. Idealiskt vore att använda Thunderwolf cavalry (TWC) men har tyvärr inga. Extra armor på LR visade sig ovärderligt och kommer bli ett måsteköp. Var också positivt överraskad av beväpnade RB. De är ömtåliga men de gör mycket skada för lite poäng.

Har också limmat ihop mer trupper och en DP, kommer snart att ha armén klar. 1-2 lådor marines, en lösning på mina missile launcher-behov (ML), 1-2 RB, en LR och ett inköp av TWM och jag kommer vara klar. 2-2500kr är ju inte så farligt men får sprida ut det över ett par månader. Måste ju liks måla också. Ska försöka sätta mig imorgon så får vi se vad som blir gjort.

SW 3-0-0

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0