Kan och borde

Ett misstag jag själv gör och även ser hos många andra är att göra saker för att de kan istället för att göra vad de borde. Mitt tydligaste exempel är DP. Jag droppar dem alltid bakom motståndarens linjer för att kunna attackera fordon i ryggen men varför gör jag det? De dödar oftast vad de attackerar men sen dör de inom 1 till 2 rundor då motståndaren kan vända hela sin armé mot dem. Praktiskt taget varje gång kostar de mer än dubbelt så  mycket som de dödar. Om jag istället droppade dem på kanten eller tom framför motståndarens linjer skulle jag kunna stödja dem med andra trupper.

Samma sak med kraftfulla CC-enheter, bara för att de kan döda en enhet själva bör man göra det? Ofta skulle det nog vara bättre att kanske vänta en tur och kunna stödja med en annan enhet och undvika några förluster.

Vad jag försöker säga är att inför varje manöver bör man räkna ut vad det bästa är istället för att satsa på det som har det potentiellt bästa resultatet. Undvika att chansa förutom när man absolut måste. Köpa en solid enhet som man vet kommer prestera istället för en som kan vara fantastisk men också kan bli helt negerad.

Detta är lätt att säga men ganska svårt att utföra, väldigt lätt att fastna vid en idé men kommer bli något jag ska jobba hårt med framöver.

Hårda motgångar

Spelat två matcher till, första med samma lista som tidigare mot en all mech SM som jag enkelt körde över. Lyckades för en gångs skull få mina units att arbeta tillsammans och med LF som upprätthöll en stadig eld nöttes hans armé snabbt ner med få förluster på min sida.

Spelade sen en match till mot Orks. Ändrade listan lite grann, tog bort LS, Vindicator och RB och köpte istället mer marines, en till unit LF och en Rhino. Blev dock massakrerad, Dawn of War slår väldigt hårt mot LF och när jag sedan följde upp det med att attackera med en unit i taget blev jag fullkomligt sönderplockad. Hade några få enheter kvar på slutet men det var ingen diskussion om vem som vann. Drog dock några lärdomar.

1.  Går inte att köra med 3 units LF. Dawn of war slår för hårt mot dem och det är ändå en på tre att måsta spela det. Så max 2 och nåt slags tank, blir nog Vindicator för area denial och för att kunna tunna ut hordes.

2.  Marines till fots är tveksamma. Även med plasma guns har de för dålig shooting för att betala sig. Bättre att köpa en Rhino för att öka deras användningsområden även om man inte assault-kittar dem.

3.  Lord på TW bör kittas för kill-power istället för överlevnad. Är ändå så få saker som kan orsaka Instant death på honom att det inte är värt att köpa Eternal warrior.

4.  Måste hålla ihop armén mer. Tjänar mer på att kunna fokusera än vad motståndaren gör. Bättre de får slåss med GH än med LF.

5.  Lära mig skillnaden på kan och borde men ska ta upp det i ett eget inlägg.

Ska modifiera armén lite och spela mer matcher, behöver definitivt träning.

SW  6-1-1

Reloading

Så jag spelade två nya matcher igår, hade förmånen att möta både Tyranids och SM och vann båda matcherna klart. Valde att testa en armé med väldigt lite fordon och istället satsa på mycket killar vilket funkade förvånansvärt bra.

WL på TW
RP
5 WG utspridda
8 GH med melta i RP
9 GH med melta i Rhino
10 GH med 2 plasma till fots
5 GH med flamer i RB med TLLC
2 Typhoon speeders
2x6 LF med 3xML och 2xLC
Vindicator

Första matchen var mot ´nids i Spearhead där jag fångade honom mellan min RP som droppade och mina LF. Tog mycket casualties när han kom fram men matchen stod aldrig och vägde. SW verkar specialdesignade för att besegra ´nids. Mängden skott, JotWW och det faktum att mina killar kan besegra många av hans units i CC gör det svårt för motståndaren. Enda riktiga motgången var min WL som återigen hamnade själv mot något alltför farligt och blev dödad utan att göra en så stor insats. Han bromsade upp min motståndares avancemang en runda vilket definitivt påverkade men måste bli bättre på att spela honom. Han är för dyr för att bara vara en distraktion.

Match 2 var mot en annan polare som spelar SM. Vi har mötts många gånger i WHFB men detta var första matchen i 40K på säkert 5 år. Han spelar en armé med DP och terminators som han flyttar med Gateway. Mycket snabb och gav mig initialt stora bekymmer men lyckades sakta ta tillbaka intiativet, min RP i DP slaktade sig igenom hans bakplan medan LF stadigt nötte ner resten av armén. När vi räknade ihop visade det sig att jag vunnit klart då han bara hade 3 modeller kvar på banan. Spelade bättre den här matchen och hade jag bara kommit ihåg att landade DP räknas som open-topped hade det blivit lättare. Typhoons var ruskigt bra och har definitivt tjänat ihop till en plats i startelvan, WL dog återigen. Denna gång dock lite otur så kan inte klaga så mycket på honom. Måste dock lära mig flytta honom korrekt. Själv kan han vinna men tar för mycket stryk, kan jag ge honom support med en unit borde han funka bättre.

När jag sen i efterhand satte mig ner och analyserade matcherna så kom några saker upp.

1. Jag är antagligen bättre på 40K än WHFB. Har alltid haft problem med att jag reagerar istället för agerar vilket i WHFB är oförlåtligt då man inte hinner redepoya, i 40K är det ett mycket mindre bekymmer och min stora styrka i att analysera hot är mycket mer viktig. Min målprioritering har börjat bli riktigt bra.

2. Jag måste jobba på mitt humör. Jag vet att jag är en usel vinnare och en acceptabel förlorare men under matcherna låter jag mitt humör påverka alldeles för mycket. I andra matchen var jag nära att ge upp tur 2 för att det gick så dåligt och har mer än en gång slängt bort matcher för attjag dykt huvudstupa ner i ett dystert hål istället för att bita ihop och räkna ut hur jag ska vinna. Detta måste upphöra.

3. Synergi, mina styrkor börjar få det men fortfarande är det för mycket att mina enheter slåss var för sig. Måste förbättras.

En vän till mig har också börjat med en egen blogg, besök den för att följa en nybakad Ork-spelare http://teknistmajjan.blogg.se/

SW 5-1-0

Spelstilar

Både funderat och diskuterat mycket om det här men ännu har inget tydligt svar kommit fram. I dagens 40k-klimat är det bättre med mech eller utan? Ena sidan säger att den ökade mobiliteten och det faktum att du kan ignorera de flesta infanterivapnen tydligt visar att mechs är bättre, andra sidan att dagens meta-game med melta-spam och fordon med primärt hög styrka, lågt antal skott gör att det är bättre att ha många kroppar på bordet. Forumsdiskussionerna har varit upprörda.

Personligen som SW-spelare föredrar jag få fordon då mina LF är så bra att de konkurrerar ut de flesta andra heavy support-valen, kör normalt bara med några transports (Rhino/RB). Tycker också att det valet gjort att jag kan utnyttja min motståndares val av meltas då de inte är så bra om man inte har mycket tanks.

Fick en ganska tydlig illustration av de olika stilarna igår då jag kollade på två matcher mellan två BA-listor. En all-mech (den jag mött tidigare) och den andra helt utan fordon men istället med massor av bikes, jump infantry och meltas. Det blev två klara vinster för bike-listan då tanksen inte kan ta ut nog många innan de är framme och börjar ösa melta-eld över dem. Skule dock behöva se mer (och spela) innan jag definitivt kan bestämma mig. Low-mech känns däremot spontant roligare. Många killar får slå fler tärningar. :)

Första motgången

Hade min första ickevinst häromdagen. Gjorde lite för skojs skull en så kallad "Logan-wing" där jag utnyttjar Logan Grimnar till att kunna spela en all-terminator armé. Mötte BA all-mech och rätt snabbt så visade det sig att ska man spela Logan-wing måste man sätta ihop armén korrekt. Hade alldeles för lite sätt att slå ut tanks men lyckades iaf med lite tur skrapa ihop till en draw. Scenariot vi spelade var taget från den Fanatic-turnering som kommer att spelas i Umeå i oktober.

Matchen bestod av att jag vandrade framåt medan han sköt på mig med tanks innan jag de sista turerna kunde hugga in på honom. Matchen dominerades av special characters då jag använde både Logan Grimnar och Njal Stormcaller och han fieldade Mephiston. Dessa tre orsakade majoriteten av förödelsen.

Det jag lärde mig från matchen var att ju färre gubbar man har desto noggrannare måste man vara med balansen i utrustning. Också visade sig Logan återigen vara oerhört solid medan jag är mer tveksam till Njal. Han är utan tvivel bra men svår att utnyttja fullt ut. Det bästa med honom är nog hans 3+ dispel som låste ner Mephiston större delen av matchen.

Har nu gjort en ny Logan-wing i DP och utan Njal som jag ska testa vid tillfälle. Kan vara en rolig armé men inget jag tror jag skulle ta med mig på en turnering.

SW 3-1-0

Förkortningar

Jag använder ju rätt mycket förkortningar i mina inlägg så tänkte lägga upp en lista som ni kan referera till när ni blir osäkra. Kommer att uppdatera den vartefter som jag använder nån ny.

AssC = Assault cannon
BA = Blood Angels
BC = Blood Claws. Assault marines.
CC = Close combat
CML = Cyclone Missile Launcher
DP = Drop Pod
GH = Grey Hunters. Min basic Troop.
Hammernators = Terminators med TH/SS
JotWW = Jaws of the World Wolf. Kraftig psykisk attack som dödar med I-slag.
KP = Kill point
LC = Las cannon
LF = Long Fangs. Devastator squad.
LOS = Line Of Sight
LR = Land Raider
LRC = Land Raider Crusader
LS = Land Speeder
LW = Lone Wolf. Kraftfullt elite choice som vill dö.
ML = Missile launcher
MM = Multi-melta
PG = Plasma gun
SM = Space marines
SS = Storm shield. 3+ save mot allt
RB = Razorback
RP = Rune Priest. Psyker.
SW = Space Wolves
TDA = Tactical Dreadnought Armor = Terminator armor
TH = Thunder hammer
TLLC = Twin linked Las cannon
TW = Thunder Wolf
TWC = Thunder Wolf cavalry. Kraftfulla vargryttare.
WG = Wolf Guard. Elittrupper och mina sergeants.
WHFB = Warhammer Fantasy Battle
WL = Wolf Lord.
WYSIWYG = What You See Is What You Get

Mer monsterjakt

Ännu en match mot Tyranids, denna gång Capture&Control/Pitched battle. Hade modifierat armén för att testa terminators.

Körde med:
Ragnar Blackmane
Rune Priest
4 assault terminators i Land Raider (LR)
4 WG i olika squads
8 GH i Rhino
3x5 GH i Razorbacks med Lascanons eller Assault cannons
2 units LF

Fick välja sida och inledde med att klanta mig i deployment, spred ut mig för mycket vilket jag fick lida för hela matchen. Satte också mitt objective ganska långt ner i ett hörn vilket jag snabbt märkte var ett misstag då min motståndare kunde fokusera på den sidan och röra sig i ganska bra cover. Min motsråndare spelade en modifierad Nidzilla med en stedhård Hive tyrant med retinue som största hot. Matchen inleds med att han scoutar in Genestealers på min högra flank, nära en unit LF vilket gör att jag måste panikskicka en unit GH vilket dock slutar väl då jag med shooting och en tursam rond cc lyckas utradera dem. Resten av matchen består mest av att våra två hammer units avancerar på varsin sida och utraderar vadän de kommer i kontakt med medan mina LF stadigt decimerar resten av hans armé. Dock märks snabbt skillnaden i eldkraft då jag kan skjuta ihjäl hans trupper och han egentligen bara har en unit som jag behöver oroa mig för. Hans Hive tyrant dör till slut, ståendes på mitt objective, när jag kan koncentrera all eld på uniten. Samma rond assaultar Ragnar och kamrater hans objective och utplånar de termagants som står där. SW vinner med 1-0 i objectives och ganska tydligr i KP också.

Slutsatser från matchen är att jag om möjligt underskattat LF. Får de stå ostört och skjuta är de oerhört kraftfulla, blir otroligt mycket skott och de är svåra att döda. Måste lära mig hur jag ska ställa upp objectives. Denna gång var mitt misstag nära att kosta mig matchen. Kommer nog att spela med assault terminators fler gånger. De är iofs inte scoring men de är väldigt kraftfulla i sin roll som chocktrupper som rensar objektiv. GH kan göra det men tar mycket mer förluster och kan lätt tappa fart. Idealiskt vore att använda Thunderwolf cavalry (TWC) men har tyvärr inga. Extra armor på LR visade sig ovärderligt och kommer bli ett måsteköp. Var också positivt överraskad av beväpnade RB. De är ömtåliga men de gör mycket skada för lite poäng.

Har också limmat ihop mer trupper och en DP, kommer snart att ha armén klar. 1-2 lådor marines, en lösning på mina missile launcher-behov (ML), 1-2 RB, en LR och ett inköp av TWM och jag kommer vara klar. 2-2500kr är ju inte så farligt men får sprida ut det över ett par månader. Måste ju liks måla också. Ska försöka sätta mig imorgon så får vi se vad som blir gjort.

SW 3-0-0

Förstärkningar

Införskaffat en Battleforce och en låda terminators till. Behövde Battleforcen för marines, har nästan alla jag kommer använda och behövde både DP och scouts. Ska bara komma ihåg att planera lite bättre när jag monterar den här gången så jag får alla special weapons jag behöver och inte sätter fast vapen som täcker kroppen innan jag målat.

Terminators var för en assault squad jag vill testa med en Land Raider (LR) och Ragnar Blackmane så kommer få en över som jag ska fundera på hur jag ska kitta.

Monsterjakt

Så, ny match avklarad. Denna gång var det Tyranids som stod för motståndet, återigen i Seize ground/Dawn of war. Dawn of war är inte en favorit iom att jag spelar tre units LF som förlorar 1-2 ronder shooting medan jag försöker få dem i cover, vet inte hur jag ska lösa det. Funderat på RB men måste isåfall hitta poäng nån annanstans.

Min armé:
Thunder Wolf lord
Rune priest (RP)
Lone Wolf
5 Wolf guard med blandad utrustning som sergeants
2 CC-kittade units GH i Rhinos
Shooty GH i DP
2 units GH i RB med HB
3 units LF, 2 med 3xML 2XLC och en med 3xHB 2xPC

Han spelade en armé med rätt mycket monster, han ville testa sina trupper. Noterbart var 2 Tervigoner, Hive tyrant med retinue och en Tyrannofex.

Objektiven hamnade ganska långt ut mot hörnen förutom ett centrerat men han fick sätta ut först vilket tryckte ner mig rätt långt mot min baslinje. Gjorde sen ett misstag och seizade initiativet, hade varit bättre attt flytta tvåa. Flyttade in och hade lite otur med rolls för terräng och running vilket gjorde att mina LF inte kom på plats, insåg i efterhand att med Tyranids brist på låg AP shooting kunde jag struntat i cover. DP droppade nära ett av hans objektiv, resterande avancerade för att komma i range. Matchbilden blev att jag avancerade långsamt och skjöt för att mjuka upp honom, min RP lyckades sänka en Tervigon och hans Tyrannofex, lyckades få in min lord på hans bakplan vilket nog vann mig matchen då hans HT tvingades vända om och ta hand om honom vilket räddade objektiven på min sida. Slutresultatet blev 2-1 efter 5 rundor spel vilket antagligen blivit 3-2 om vi spelat en runda till.

Slutsatser: Wolf lorden är helt livsfarlig. Spelar ingen roll att han är dyr, han presterar varje gång. Blir mer och mer imponerad av GH, extremt solid trupp både i anfall och försvar. RP är ett måste, väldigt bra powers och livsnödvändig i försvar. Hive tyrants måste undvikas, oerhört farlig trupp och väldigt svårdödad. Återigen misslyckades jag med att hålla ihop armén, kom fram lite pö om pö vilket kostade mig ett par units. Så i sammanfattnig, spela mer, håll ihop armén bättre och ta en allvarlig funderare på hur många LF jag ska  köra med.

SW 2-0-0

Fame!

Fick vara med i Norran (lokaltidningen) pga mitt WH-spelande. De besökte föreningen där jag spelar och ville prata om roll och brädspel för en serie de gör om vad folk pysslar med på kvällarna. Så jag blev intervjuad och sen tog de en del bilder från en "match" jag och en polare ställt upp. Rätt kul att se hur andra uppfattar hobbyn iom att jag själv är lite insnöad efter alltför många år som inblandad.

Ska efter önskemål försöka lära mig använda nåt program så jag kan göra kartor till battle reports. Mer om det senare.

First blood

Hade min första match (sen blogg-idén skapades) igår och det gick över förväntan. Spelade 2000p mot SM (Space Marines) i form av en helt mekaniserad lista i en lätt modifierad Seize ground/Dawn of War med 5 objektiv och Kill point om det skulle bli oavgjort. Hade gjort en ny armé efter att ha läst http://www.bolterandchainsword.com/index.php?automodule=blog&blogid=872&showentry=5838 där jag fokuserade på att alla delar skulle ha en uppgift och kunna samverka och allt gick som smort.

Landade en enhet GH (Grey hunters) i DP (Drop Pod) på ett objektiv som jag nästan tappade pga att jag blev så exalterad att jag glömde skjuta men lyckades rädda upp det med stödeld från mina enheter LF (Long Fangs). Ett objektiv parkerade jag en full RB (Razorback) på som jag sedan fick hålla ostört och ett tog jag med en CC-kittad enhet GH som tillsammans med en WL (Wolf lord) på TW (Thunder Wolf) tuggade i sig en Tactical squad och en enhet assault terminators. Blev bara 5 turns så vid sammanräkning visade det sig att jag vann med 3-1.

Slutsatser efter matchen är att jag kommer fortsätta spelade med få tanks. LF gör samma jobb bättre till ungefär samma pris och är mycket svårare att döda, speciellt med hur metagamet ser ut med melta-spam. GH är ruskigt hårda med den uppsjö av options de har, ett av spelets avsolut bästa troops. Min taktik fungerade väl förutom en del misstag som jag skyller på orutin, tex glömde jag skjuta med enheten i DP, jag hade min Librarian alldeles för långt ut på kanten och splittrade upp mig för mycket vilket lämnade en enhet GH nästan utan stöd. Min motståndare spelade för passivt och lät mig kontrollera tempot i matchen vilket han fick betala för mot slutet då han inte var i position att utnyttja några öppningar jag hade släppt. Måste prova armén mot andra motståndare nu, mycket nyfiken på hur tex plasma cannons funkar mot arméer som springer.

Skriver mer när definns nåt att skriva om.

SW     1-0-0

En medioker generals bekännelser.

Tänkte göra en blogg om mitt Warhammer-spelande, dels för att själv tvingas analysera mitt spel och också för att kanske kunna intressera någon för en trivsam hobby.

Lite kort om mitt spelande: Har varit intresserad av hobbyn i ca 20 år men ska inte påskina att jag varit aktiv så länge. Aktiv har jag kanske varit 5 av dessa år med ett kraftigt uppsving de 3 senaste som i våras kulminerade i att jag på min första turnering placerade mig 9 av 66 med en lånad Orc-armé. Är nästan enbart en spelare, gillar inte hobbydelen med målande osv så det är spelandet som bloggen kommer fokusera på.

Mina arméer är Bretonnia i WFB och Space Wolves i 40K. Har även en påbörjad Lizardmen-armé och tagit några snubblande steg mot ett Norse-lag i Blood Bowl.

RSS 2.0