Math-hammer vs Stupid-hammer

WAAC är en term som hörs allt oftare på WH-forum. Det betyder Win At All Cost och används om spelare som gör grisiga listor, är extremt tävlingsinriktade vid bordet eller på andra sätt sätter vinnandet först men börjar nu också användas om de som genom att använda matematik försöker eliminera så mycket som möjligt av slumpen ur spelet. Jag förstår inte den attityden.

Jag är en spelare som när jag är osäker försöker räkna ut mina odds inför ett beslut. 10 attacker på 3+ innebär 6.66 hits osv. Detta gör att jag oftast iaf har ett hum om hur saker kommer att sluta. Sen kommer naturligtvis tur att spela in, vi har alla haft tillfällen då tärningarna helt struntat i sannolikhetsläran. Det kommer sig naturligt för mig och jag tror det gör mig till en bättre spelare. Men när jag ifrågasätter folks klagomål över sin otur när de slår snitt och visar dem hur de ska räkna så får jag alltför ofta till svars "Jag spelar för att det är roligt, inte för att maxa".

Detta är en attityd som jag inte kan förstå. Varför vill man inte bli bra på något som man tycker är roligt? Jag känner inget behov att att alltid maxa ut min armé och spela på blodigt allvar. De roligaste matcher jag haft har varit mot vänner där vi varit jämnt matchade och kunnat skratta åt det efteråt. Men det ändrar inte att det är roligare att vinna än att förlora och att i förväg räkna odds kommer definitivt öka dina chanser att vinna.

"Jag spelar casual" är oclså ett argument jag ofta hör när jag undrar över folks strategier. Jag kan respektera att man vill spela med vissa enheter eller arméer för att man gillar designen eller fluffet men är det verkligen att vara en powergamer att i förväg fundera hur saker ska fungera? Att ta en spamlista med 9 Vendettor för en casual match mot en kompis är väl inte så snyggt men att ge alla sina enheter en meltagun för att kunna stoppa fordon borde inte minska glädjen i spelet.

Det för mig dock tillbaka till räknandet. Att tänka efter före borde inte vara ett skäl att kallas en powergamer, snarare borde det anses barnsligt och nästan lite respektlöst att bara chansflytta och hoppas på tärningarna. Jag gör mitt bästa, då vill jag att min motståndare också gör det.


Fortsatta motgångar

Annu en match som inte gick som planerat. Fick möta SM med Lysander och en Assault termi squad. Spelade Pitched battle där jag skulle ta hans objektiv och han skulle hålla sina egna. Min armé:
2xRP
2xLW
4xGH
2xLS Typhoon
2xLF
Whirlwind

Planerade att ta det lite försiktigt och avancera långsamt mot hans objektiv men deployade bort mig lite i början då en av mina LF fick väldigt dålig LOS vilket sabbade matchen igenom. Stefan satte hård press på mig med sin termisquad i LR vilket gjorde att jag nästan inte tog mig ur min egen zon och min brist på assault units resulterade i att vid matchen slut det stog 0-0 då ingen av oss höll några objektives.

Slutsatser:
1.  2xRP är iofs bra, tom mycket bra mot vissa motståndare men inte bra nog mot många andra så kommer inte upprepas. 1 räcker.

2.  Även om det bär mig emot så måste jag köra mer melta. AV 14 är för hårt för att inte göra det.

3.  Vill verkligen spela mer med LW. Rätt använda kan de vara en game changer.

4.  Måste spela med 1-2 dedikerade assault units. GH är grymt bra men de tar lite för mycket casualties för att ha en dedikerad assault-roll. Vill testa TWC snarast.

5.  Typhoons är coola men tyvärr inte lika bra som LS med MM även om jag fortfarande inte gillar deras one-use-känsla. Behöver som sagt mer melta.

6.  4x10 GH är för mycket. Blir nog 2 och ett par mindre units framöver.

7.  Whirlwind är cool men inte så bra. Kan nog vara ruggigt bra mot rätt motstånd men för många den inte gör något mot.

SW  7-1-2

WYSIWYG

WYSIWYG är en förkortning för What You See Is What You Get alltså att vad du ser är vad som står på bordet. Jag har aldrig varit så brydd om det iom att i WHFB så är det så lätt att se vad saker och ting är och om man skulle missta sig så är det lätt reparerat. I 40K är det inte alls likadant. Allt är så mycket snabbare och att se fel på ett vapen kan vända en hel match.

Nu kan jag höra en del säga att det är väl bara att minnas vad en prox är så är det inga problem men vid bordet är det väldigt  lätt att glömma bort att Vindicatorn i hörnet egentligen är en Baal predator eller att Hive tyranten med splinter cannon egentligen har bone swords. Sånt kan vara förödande.

Detta kom upp i min senaste match. De orkerna var helt wysiwyg vilket gjorde spelet både snabbare och roligare. Allt som behövdes var en snabb blick för att veta hur jag skulle göra vilket var väldigt skönt. I andra änden av spektret har jag glömt att min motståndare hade proxat en Baal predator vilket kostade mig en squad. Ska därför försöka att korrekt limma ihop det jag spelar med så fort som möjligt så jag kan ta bort alla proxar.

Jäkla horder

Ny match, denna gång mot Orks. Spelade mot ett komboteam av sköna killar som gjort sin armé baserat på vad de tycker är coolt så det var buggys, kans och Deff dreads så långt ögat kunde se. De vägrade också att proxa nåt så alla squads hade inte ens power klaws.

Själv gjorde jag en armé som skule vara lite rolig så stoppade in Lone Wolves och en Vindicator. Matchen blev mycket hård, vi spelade Fanatic-scenarios, jag skulle hålla mina objektiv, de var ute efter kill points. LF firade stora triumfer, fanns hela tiden attraktiva mål men mängden orker gör det alltid svårt, hinner inte skjuta alla och i närstrid är de nasty. Matchen stog länge och vägde och vi fick spela de maximala 7 turerna. På slutet hade jag kvar 2 oskadda squads och en RP mot deras buggy, trukk och 1 nob men när vi räknade igenom det hela så blev resultatet att jag vunnit 9-8.

Slutsatser efter matchen:

1.  Vindicatorn ryker, den korta rangen gör att jag bara får 1-2 skott och då kan jag spendera poängen på bättre sätt.

2.  Lone wolves ska tillbaka in. Stenhårda och har många taktiska användningsområden.

3.  Börjar vara tveksam till WL på TW. Han dör utan att ta ut sin poäng gång på gång. Just nu har han för lite support för att vara värt det.

4.  Provade 2 RP och var mycket imponerad. Ska experimentera lite mer med det.

5.  Har problem med horder, tror jag har en idé som kan fungera men måste testa mer.

SW  7-1-1

RSS 2.0