Reloading

Så jag spelade två nya matcher igår, hade förmånen att möta både Tyranids och SM och vann båda matcherna klart. Valde att testa en armé med väldigt lite fordon och istället satsa på mycket killar vilket funkade förvånansvärt bra.

WL på TW
RP
5 WG utspridda
8 GH med melta i RP
9 GH med melta i Rhino
10 GH med 2 plasma till fots
5 GH med flamer i RB med TLLC
2 Typhoon speeders
2x6 LF med 3xML och 2xLC
Vindicator

Första matchen var mot ´nids i Spearhead där jag fångade honom mellan min RP som droppade och mina LF. Tog mycket casualties när han kom fram men matchen stod aldrig och vägde. SW verkar specialdesignade för att besegra ´nids. Mängden skott, JotWW och det faktum att mina killar kan besegra många av hans units i CC gör det svårt för motståndaren. Enda riktiga motgången var min WL som återigen hamnade själv mot något alltför farligt och blev dödad utan att göra en så stor insats. Han bromsade upp min motståndares avancemang en runda vilket definitivt påverkade men måste bli bättre på att spela honom. Han är för dyr för att bara vara en distraktion.

Match 2 var mot en annan polare som spelar SM. Vi har mötts många gånger i WHFB men detta var första matchen i 40K på säkert 5 år. Han spelar en armé med DP och terminators som han flyttar med Gateway. Mycket snabb och gav mig initialt stora bekymmer men lyckades sakta ta tillbaka intiativet, min RP i DP slaktade sig igenom hans bakplan medan LF stadigt nötte ner resten av armén. När vi räknade ihop visade det sig att jag vunnit klart då han bara hade 3 modeller kvar på banan. Spelade bättre den här matchen och hade jag bara kommit ihåg att landade DP räknas som open-topped hade det blivit lättare. Typhoons var ruskigt bra och har definitivt tjänat ihop till en plats i startelvan, WL dog återigen. Denna gång dock lite otur så kan inte klaga så mycket på honom. Måste dock lära mig flytta honom korrekt. Själv kan han vinna men tar för mycket stryk, kan jag ge honom support med en unit borde han funka bättre.

När jag sen i efterhand satte mig ner och analyserade matcherna så kom några saker upp.

1. Jag är antagligen bättre på 40K än WHFB. Har alltid haft problem med att jag reagerar istället för agerar vilket i WHFB är oförlåtligt då man inte hinner redepoya, i 40K är det ett mycket mindre bekymmer och min stora styrka i att analysera hot är mycket mer viktig. Min målprioritering har börjat bli riktigt bra.

2. Jag måste jobba på mitt humör. Jag vet att jag är en usel vinnare och en acceptabel förlorare men under matcherna låter jag mitt humör påverka alldeles för mycket. I andra matchen var jag nära att ge upp tur 2 för att det gick så dåligt och har mer än en gång slängt bort matcher för attjag dykt huvudstupa ner i ett dystert hål istället för att bita ihop och räkna ut hur jag ska vinna. Detta måste upphöra.

3. Synergi, mina styrkor börjar få det men fortfarande är det för mycket att mina enheter slåss var för sig. Måste förbättras.

En vän till mig har också börjat med en egen blogg, besök den för att följa en nybakad Ork-spelare http://teknistmajjan.blogg.se/

SW 5-1-0

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Just det här att man agerar eller reagerar fungerar bättre i 40k skulle jag tro. Nu har visserligen min spelstil i fantasy baserats på att jag ska sätta press på motståndaren och offra bort ett fåtal saker för att vinna övertag. Men rent spelmässigt tycker jag 40k har mer att erbjuda än så länge.



Min första tanke kring 40k var att det är enkelspårigt. En obetydlig moving phase och bara en massa dakka. Ack så fel jag kunde ha. Movement är livsviktigt har det visat sig. Att dessutom planera sina moves ett par turer i förväg känns elementärt.



Jag gillar starkt listan med några färre fordon. Mer kroppar åt folket.

2010-08-28 @ 14:06:53
URL: http://teknistmajjan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0