Imperiet regerar

Fått mig två matcher i veckan, en Fantasy mot Empire och en 40K mot Chaos space marines (CSM).

Match 1: Ogres vs Empire. Spelde mot en kompis som inte heller spelat många matcher i 8th och spelet var därefter. Han spelade en ganska standard lista, Lvl 4, war altar, kille på pegas, halberdiers, crossbowmen, kanoner och mortars, outriders, flagellanter och en Steam tank. Jag spelade en lite mer shooty lista med Lvl 4.

Inte så mycket att säga om matchen egentligen, jag avancerade långsamt för att undvika Stank och altare. Det innebar dock att jag blev skjuten i stycken av mortars. Blev sen för försiktig och lät bli att chargea för att inte komma ur position vilket bara gjorde att jag blev chargead själv och förlorade. Vi räknade inte ihop men var en ganska massiv seger för Imperiet. Gillar verkligen inte att man måste utplåna en unit för att få VP. Hade jag fått för halva units hade det blivit lite jämnare.

Lärde mig dock en del. Måste göra större units av ogres, 7 är nog ett minimum för att kunna soaka casualties och att alltid chargea även om jag är osäker. Bonusarna på chargen är livsviktiga för ogres. Tror också att Mournfangs måste in i mitten eller på annat sätt supportas så de inte kan bli screenade. De är horribelt effektiva när de får chargea in och ger mig en chans att göra mig av med hordes och liknande.

Match 2: SW vs CSM. Stefan hade gjort en CSM-lista med 3 units i Rhinos, 3 units demoner, lite terminators, lite Obliterators och en Defiler. Vi spelade scenario 4 från förra FF med lite speciella victory conditions, sidor och quarters.

Rond 1: Stefan deployar hyfsat centralt med Defilern på min högra flank som distracter, jag ställer upp i en utspridd 2-2-2 för att kunna hota båda sidor, LW centralt. Stafan går fram och smokar, skjuter ihjäl några strömarines. Jag landar DP ute vid högra kanten för att ta ut Defiler och avancerar lite grann med resten. Skjuter ut Defilern och några terminators men annars händer inte så mycket.

Rond 2: Alla 3 demonenheter kommer in, Stefan deployar dem centralt och assaultar in i mina LW, fastnar där ett par turer. Hoppar in i en centralt placerad ruin med en enhet Thousand sons (TS) + en lord med JP. En Rhino med Plague marines (PM) går ut på min vänstra sida för att hota en GW och en LF. Shooting phase så dödar han återigen några strömarines + att han wipear GW ute till vänster. Den flanken ser inte stark ut nu. Jag skickar Logan och Njal in mot centrum och fortsätter skjuta. Njal Jawsar 2 Obliterators, LF tar ut en till och resterande utplånar TS och spränger en Rhino.

Rond 3: PM till vänster utrotar mina LF och högra assaultar GW men fastnar, LW kommer loss. I min tur chargear LW in på ett par ställen men inget avgörande händer. Jag håller båda sidorna för 4 BP.

Rond 4: Mest mopup nu, wipear PM på båda sidor, dödar sista Obliteratorn.

Rond 5: Stefan har mer eller mindre gett upp, skjuter lite grann och jag fimpar hans sista modeller. Wipe i tur 5 och jag får in modeller i alla quarters. Perfect score 12-0.

Summering: Min lista fortsätter prestera men resultatet var lite orättvist. Stefan är ovan med CSM vilket märks och det är verkligen inte en bra codex. Du har basically vanliga marines med ett 30% påslag. Ingen man of the match då ingen stack ut.

SW        4-1-0
Ogres    0-0-2

Kommentarer
Postat av: stefan

Ja CSM suger verkligen. en 6a i rhino för 248p är helt insane.



Oblits är nice, 3or med terminators är nice,, kan tyvärr inte göra nå speciella karaktärer utan blir bara vanligt skräp..



När man får kommentaren "är det allt du har?" så inser man hur dyrt allt är.

2011-12-03 @ 12:54:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0