Back in the game

Riktigt länge sen jag uppdaterade senast men Stefan tjatade till sig ett inlägg. Tydligen är det inte superparty i en stuga i Kiruna.......

Har spelat en massa matcher, varit på turnering som gick sådär och och blandat runt i armén men har förhoppningsvis lärt mig lite grann iaf.

Spelar just nu en Logan-wing med sikte på Fantasia Fanatic. Spelade liknande lista i vår men har modifierat efter de lärdomar jag drog då.

Listan som den ser ut nu
Logan Grimnar
RP
10xScouts, Melta och WG med PW och CM
5xWG 2xSB, CM, TDA med CML
5xWG 2xSB, CM, TDA med CML
5xWG 2xSB, CM, TDA med CML
5xWG 2xSB, CM, TDA med CML
5xWG SB, CM, TDA med CML
5xWG SB, CM, PW+CM, TDA med CML
TWC WC+SS
TWC WC+SS
3xTWC TH, SS
5xLF 3xLC, ML

Hittils spelat två matcher med den här uppsättningen och fått två vinster. Första matcen var mot en polare som inte spelat så mycket och kör Eldar. Massar med S6 skott och 2 Fire Prisms. Han tog ut ganska mycket i början men tåligheten i mina squads gjorde att jag kunde upprätthålla min eld medan hans fordon slogs ut ett efter ett. Slutade med en massaker för vargarna men hade lika mycket att göra med min motståndares ovana. Tror han kan bli riktigt vass när han blir varm i kläderna, har redan grepp om hur han ska göra. Kan inte riktigt utföra det bara.

Match 2 var mot en Tyranid horde. Tyranider är inte Logan-wingens vänner iom att jag inte kan gömma mig i fordon och horder är inte en favorit då jag jar svårt att hinna skjuta allihop. Minns inte hans armé exakt men var ungefär så här:
Tyranid Prime
6xYmgarl stealers
3xHive guard
3xHive guard
Tervigon
20xTermagant
20xGenestealers
10xGenestealers
20xHormagant
4xTyranid warriors
10xflygkråkor
10xflygkråkor
5xRaveners

Scenariot var att vi hade varsitt objektiv att försvara och fick poäng i rond 3 och vid matchslut för det plus att kill points räknades vid slutet. Finns ett problem med detta scenario då kill pointsen helt dominerar.

Rond 1: Lumba har lagt majoriteten av sina styrkor på sin vänstra sida och förankrat höger med Raveners screenade av kråkor. Tyrniderna är backup i mitten och till vänster infiltrerar han in Genestealers 18" från mina linjer. Jag bökar ihop mig runt en ruin i mitten för att kunna utnyttja Logans rerolls och Tyranidernas brist på granater. Slänger ut TWC på min vänster för att hota och kunna utnyttja öppningar. Lumba avancerar med allt och skjuter ihjäl 1-2 gubbar. Jag skjuter tillbaka, fokuserar på att få bort hans screens men misslyckas pga usla slag. Lyckas sätta 3 wounds på hans Tervigon. Kan inte ha den buffandes i bakplan. Lyckas också få den mindre enheten stealers att fly efter 3 casualties, viktigt.

Rond 2: Lumba assaultar på bred front, Raveners på en WG som gått fram men missat assault på kråkor, stealers på en TWC som fastnade i en huskant och Hormagants på en WG som står på undervåningen av ruinen. Fastnar på alla ställen men orsakar mycket förluster. Scouts kommer in och dödar Tervigonen i CC, consoliderar mot Lumbas objektiv. Jag counterchargar med TWC, Logan, RP och 2 units WG. Blodiga strider som inte avgörs.

Rond 3: Lumba chargar in på min vänstra flank med Tyranids + Prime och avslutar mina TWC. Har nu inga trupper väster om mittlinjen men i mitten lyckas Logan avsluta stealers. Får återigen den mindre uniten stealers att fly med shooting och nu är de under 50%. Jag får poäng för att jag håller mitt objektiv och för att Lumba inte håller sitt.

Rond 4: Lumba får in Ymgarls som äter upp min squad längst till höger och sen rör sig mot mitten, scoutsen blir wiped av Tyraniderna. Jag skjuter men utan större verkan.

Rond 5: Ymgarls går in i centrum men fastnar och blir ihjälslagna av Logan. Eld utbytes men inget avgörande.

Rond 6: Shooting, nån KP var.

Rond 7: Se ovanstående. Vid poängsammanräkning har jag tagit 3 scenariopoäng och 6 KP medan Lumba tagit 1/5 så en vinst med 9-6 för SW vilket efter omräkning blir 13-6. Nämnas bör dock att av mina 51 gubbar är 7 kvar på brädet medan Lumba har 6 av 120 kvar.

Nöjd med denna match, Tyranider är svåra för mig men höll ihop armén och att inte ha Logan i DP utan med i centrum ökar hans värde enormt. Han är för dyr för att bara agera dadda åt några MM.

Ska nu ändra lite. Kommer att ryka en scout för att kunna sätta PF på deras sergeant och byta ut ML i LF mot en PC. Återkommer med omdömen när jag testat det.

Kommentarer
Postat av: stefan

Härligt att du är på G igen med bloggen. Jag gillar ändringarna men saknar du din chooser of the slain? Hade ju varit nice mot nids, kunna pressa ner hans genestealers lite. Tycker den är viktig för dig iom att du har lite svårare mot just horde nids. Du behöver som mer tid att skjuta o styra spelet lite bättre.

Mer TWC ser jag o inge lonewolfs. Hur fungerade det?

Din shooting är det inge fel på, jag tycker inte du behöver dina lascannons dock. du har meltaguns för sånt som inte dina ML klarar av och Plasma Cannon känns oxå lite onödigt för du har så mkt anti-infantry redan. Nåja bara testa på o skriva battle reports. Det är verkligen ingen dans på rosor här i Kiruna. Antingen sitter man i dumpern/lastbilen 10-12 tim eller så sover man 10-12 tim. Så jag ser fram emot något att läsa dom få minuter jag har ledigt.

2011-07-31 @ 06:00:50
Postat av: Wågis

Hade såklart Choosern, glömde bara skriva upp den. LW är coola men gör för lite. Svårt att hinna fram till de squads de kan döda så de blir mest satta på att jaga fordon. WC är bomben. Slår ashårt och drar åt sig enormt mycket eld. Kan också reservea dem i Spearhead vilket ger mer options.



Mycket nöjd med LC faktiskt, ger mig möjligheten att poppa tunga grejer tur 1 med Tank Hunters och slippa att Logan måste stå med dem för att de ska komma i range. PC är lite för att jag tycker den är cool och också för 2+/FNP som jag hade svårt mot senast.

2011-07-31 @ 08:44:10
URL: http://mediocregeneral.blogg.se/
Postat av: Stefan

Jo LC kan definitivt vara något med tankhunters problemet är bara att då måste logan stå kvar en runda extra. för rör du dig ur enheten räknas enheten som att den rört sig.



är du egentligen orolig för något som missilerna inte kan ta hand om ?? du har ju meltaguns. En vägg med AV 14 kanske, nå IG lista isånna fall.



Jag ser fram emot att få testa min drop pod lista mot den iaf. Måste försöka stiga upp på dagarna så jag får lite målning gjort. Varit bara så slut efter arbetet så jag sovit lika länge som jag jobbat, vilket inte gett många minuter att göra något annat.

2011-08-01 @ 05:26:48
Postat av: Jimmy

Ser ju tokbra ut det där. Ser fram emot att få göra premiär mot Logan wing framöver, dags att vässa klorna på emo alverna kanske?

2011-08-01 @ 10:51:49
URL: http://teknistmajjan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0